Programowanie LEGO Mindstorms EV3 z użyciem Simulinka

Zabawa na poważnie

Klocki LEGO większości z nas kojarzą się z beztroską zabawą w dzieciństwie, gdy czas nie odgrywał żadnej roli, kluczowe było natomiast stworzenie konstrukcji, która efektownie zapełni nasz plac budowy, skutecznie ochroni przed atakami nieprzyjaciela, a przy okazji wzbudzi podziw w oczach zapatrzonych w nas rodziców i dziadków. Zapewne dużo mniej osób miało styczność z serią LEGO Mindstorms, w której oprócz samych klocków znajdziemy także zestaw podzespołów elektromechanicznych, takich jak czujniki czy serwomotory oraz kontrolująca je jednostka centralna. Zestaw LEGO Mindstorms dzięki połączeniu tych wszystkich wymienionych elementów w całość pozwala nam na tworzenie programowalnych robotów.

Gdy pada hasło: wsparcie MATLABa i Simulinka dla zestawu LEGO Mindstorms, grupa znawców tematu jeszcze bardziej się zawęża – mało kto zdaje sobie sprawę, że pakiet MATLAB i Simulink jest bardzo wygodnym narzędziem w programowaniu robotów LEGO Mindstorms. Z tego powodu opracowaliśmy zestaw krótkich filmów instruktażowych, prezentujących to zagadnienie. Skupiamy się w nich przede wszystkim na wsparciu ze strony Simulinka dla serii LEGO Mindstorms EV3.

W pierwszym filmie omawiamy zestaw LEGO Mindstorms EV3, jego komponenty oraz wybrane parametry. Osobom szerzej zainteresowanym właściwościami zestawu oraz poszukującym gotowych projektów polecamy wizytę na oficjalnej stronie zestawu https://www.lego.com/pl-pl/mindstorms. Film zawiera także szczegółowe instrukcje dotyczące instalacji pakietu wsparcia o nazwie Simulink Support Package for LEGO Mindstorms EV3 Hardware, pokazuje biblioteki Simulinka do modelowania elementów LEGO, a także przestawia wstępną konfigurację kostki LEGO EV3.

W drugim filmie serii zajmujemy się konfiguracją sprzętową, czyli ustawieniem odpowiednich opcji pozwalających na komunikację Simulinka z kostką LEGO. Uruchamiamy także pierwszy program na kostce LEGO, wygenerowany z modelu Simulinka, na rozgrzewkę najprostszy przykład wyświetlania stanu logicznego po kliknięciu przycisku. Na bardziej zaawansowane modele przyjdzie jeszcze pora 😉. Przykład prezentuje dwa tryby wgrywania modelu na kostkę: Deploy to Hardware oraz External Mode.

Tyle na początek, w kolejnych filmach zaprezentujemy wybrane roboty w akcji, których działanie w całości opiera się na algorytmach opracowanych w Simulinku. Zabawa dopiero się zaczyna … 😊

(Visited 128 times, 1 visits today)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *